Barcelona menafikan sebarang dakwaan yang mengaitkan Presiden, Joan Laporta, telah melanggar peraturan kelab ketika menyerahkan kontrak pembangunan Camp Nou.

Projek 'Espai Barca' yang pada awalnya diluluskan pada April 2014 selepas ahli kelab sepakat untuk melaksanakan kepada kerja pengubahsuaian besar-besaran bagi membangunkan Camp Nou dan kawasan sekitarnya.

Referendum selanjutnya pada April 2021 mengesahkan cadangan kewangan yang menjadikan belanjawan maksimum projek itu kepada €1.5 bilion (RM6.99b).

Ia akan menyebabkan kapasiti stadium meningkat sebanyak 6,000 untuk memuatkan 105,000 penonton selain pemasangan bumbung yang boleh dibuka tutup, manakala tanah seluas 40,000 meter persegi akan dibangunkan.

Pengumuman awal bulan ini mengesahkan syarikat Turki, Limak, akan bertanggungjawab untuk mengubah suai stadium itu, tetapi laporan oleh akhbar digital Sepanyol, El Confidencial, semalam mempersoalkan proses bidaan kontrak berkenaan.



Menurut El Confidencial, Limak sebenarnya tidak layak kerana didakwa tidak dapat membuktikan kemampuan mereka untuk membina stadium dengan kapasiti lebih daripada 40,000 tempat duduk dalam tempoh 10 tahun lalu, malah tidak mengemukakan dua bangunan yang dibina di Sepanyol dengan harga lebih daripada €150 juta (RM699.2j) yang menjadi rujukan pembinaan stadium itu berbanding nilai yang sama.

Penerbitan tersebut percaya penyeliaan lemah seperti itu boleh mengundang risiko kepada perjanjian lesen bangunan Barca dengan majlis tempatan, tetapi kelab berkenaan tampil menegaskan tuduhan berkenaan adalah tidak tepat sambil menunjukkan "proses tender baharu" yang bertarikh 1 September 2022.

Satu kenyataan panjang bermula: "Barcelona mahu menyangkal berita yang diterbitkan hari ini, Isnin, 23 Januari, 2023 dalam El Confidencial bertajuk: 'Laporta melanggar peraturan Barca dengan menyerahkan kerja pembinaan Camp Nou kepada syarikat Turki, Limak'."