ARSENAL 3 BOURNEMOUTH 2

Mikel Arteta menyifatkan kemenangan dramatik Arsenal 3-2 ke atas Bournemouth sebagai "kegilaan" sambil memuji kesungguhan pasukannya.


The Gunners berdepan tugas perit untuk merampas kedudukan pendahulu apabila ketinggalan 0-2 dalam separuh masa kedua berikutan jaringan skuad The Cherries termasuk Phillip Billing yang menjaringkan gol kedua terpantas dalam sejarah Liga Perdana Inggeris (EPL).

Thomas Partey dan Ben White kemudian memulihkan kedudukan sebelum rembatan deras Reiss Nelson melengkapkan kebangkitan mereka dan melebarkan semula kelebihan lima mata kelab London itu ke atas Manchester City.

Lantas, Arteta gembira dengan kemenangan keempat berturut-turut yang dicipta anak buahnya.

"Ia adalah satu kegilaan dari detik pertama lagi. Kami terus mencuba dan menguasai permainan. Kami berdepan tugas berat dan kami mengatasinya sedikit demi sedikit," katanya kepada BBC Match of the Day.



"Kami berasa lapar untuk menjaringkan gol pertama. Sejak itu suasana berubah. Reiss jarang beraksi akibat kecederaan.

"Dia diturunkan dan mempamerkan persembahan seperti ini. Sungguh luar biasa untuk menempuhi emosi ini dengan orang ramai. Ia akan kekal bersama kami.

"Saya akan mengingati hari ini atas beberapa perkara. Saya menyukai inisiatif, keberanian, keperibadian pemain dan cara mereka merealisasikan sesuatu.




"Apabila ia kelihatan buruk dan menjadi sukar, itulah yang dilakukan oleh kelab gergasi. Kami perlu memudahkannya untuk diri sendiri. Tetapi ini adalah EPL.

"Seterunya kental dan mereka menyulitkan anda. Sekarang kami akan beralih ke kempen Liga Europa -- banyak perlawanan akan ditempuhi. Kami memerlukan kesemua pemain dalam keadaan yang terbaik."