Penyerang Manchester City, Erling Haaland, dipilih sebagai pemenang Anugerah Pemain Terbaik Tahunan Persatuan Penulis Sukan (FWA) sambil penyerang Chelsea, Sam Kerr, pula dinobatkan sebagai pemenang kategori wanita.

Haaland, 22, sedang menikmati musim pertamanya yang cukup cemerlang bersama City, di mana dia menjaringkan 51 gol dalam kesemua kejohanan untuk membantu pasukan bimbingan Pep Guardiola itu berada di tangga teratas Liga Perdana Inggeris (EPL) dan layak ke final Piala FA selain sedang bersaing dalam separuh akhir Liga Juara-Juara Eropah (UCL).

Pemain kebangsaan Norway itu menerima 82 peratus undian FWA, jauh mengatasi dua pemain Arsenal, iaitu Bukayo Saka dan Martin Odegaard.

Penyerang Australia, Kerr, 29, memenangi Anugerah Pemain Terbaik Tahunan Wanita buat kali kedua berturut-turut, di mana pemain Aston Villa, Rachel Daly, dan rakan sepasukannya di Chelsea, Lauren James, melengkapkan kedudukan tiga teratas.

Kerr menjaringkan 26 gol dalam 34 penampilan bersama kelab itu musim ini untuk membantu Chelsea, yang kini berada di tangga kedua Liga Super Wanita, layak ke final Piala FA dan separuh akhir UCL.

Haaland dan Kerr akan menerima penganugerahan itu pada majlis makan malam ulang tahun ke-75 FWA di London pada 25 Mei ini.