Ange Postecoglou memiliki gaya pengurusan yang sama seperti Mauricio Pochettino, demikian kata Michael Dawson yang teruja dengan pelantikan ketua jurulatih berbangsa Australia itu di Tottenham.

Pencarian Tottenham untuk melantik pengendali baru membawa mereka ke pintu Celtic dan Postecoglou minggu ini bersetuju menandatangani kontrak selama empat tahun selepas bekas jurulatih Australia itu mengetuai The Hoops mengecapi gelaran 'treble' di Scotland pada 2022-23.

Dan bekas pertahanan Spurs, Dawson, berpendapat Postecoglou akan menjadi pengurus yang ideal.

Bercakap kepada Stats Perform dalam pelancaran eksklusif bersama ahli kelab dan Nike di Alexandra Palace, Dawson berkata: "Saya fikir Ange Postecoglou adalah sesuatu yang sangat positif.

"Atas apa yang dicapainya di Celtic, tetapi ia bukan sekadar di sana. Saya fikir apa yang dilakukannya di Australia dan kemudian Jepun, orang ramai tertanya-tanya bagaimana dia akan kekal di Celtic termasuk sejauh mana gaya permainan yang ingin diterapkannya.



"Dia berjaya melaksanakannya di Celtic, Jadi sekarang dia perlu datang ke kelab kami dan melakukan perkara yang sama. Saya percaya ia jauh lebih sukar kerana ini adalah Liga Perdana Inggeris (EPL), pada pendapat saya merupakan liga terbaik di dunia.

"Tetapi dia sudah selesai di Scotland, sekarang dia mahu datang ke England dan mencuba nasibnya di kelab besar.

"Saya pasti dia gembira berpeluang bekerja dalam EPL dan di Spurs bersandarkan sekumpulan pemain muda dan cuba meningkatkan persembahan mereka seperti yang dilakukannya di Celtic."