Alisson percaya Liverpool bertambah baik walaupun membuat permulaan paling buruk pada musim Liga Perdana Inggeris (English Premier League) di bawah kendalian Jurgen Klopp, selepas The Reds berkongsi mata dalam aksi derby Merseyside yang mengecewakan bertemu Everton.

Selepas terlepas beberapa peluang jelas dalam keputusan seri 0-0 di Goodison Park pada Sabtu, Liverpool hanya memungut sembilan mata daripada enam perlawanan pertama kempen -- jumlah terendah mereka sejak mereka meraih lapan mata di bawah bimbingan Brendan Rodgers pada 2015-16.

Perlawanan Liga Perdana Inggeris ke-25 Liverpool pada tahun 2022 juga merupakan yang pertama di mana mereka gagal menjaringkan gol, dengan Mohamed Salah dan Luis Diaz kedua-duanya terkena tiang gawang di tengah-tengah persembahan inspirasi daripada penjaga gol Toffees, Jordan Pickford.

Jumlah lapan penyelamatan penjaga gol England itu ketika menentang The Reds adalah yang tertinggi yang pernah dicatatnya semasa mengekalkan rekod bersih EPL.

Alisson juga dipaksa melakukan penyelamatan yang baik oleh Neal Maupay dan Dwight McNeil dalam pertemuan yang meriah, tetapi memilih untuk kekal yakin tentang persembahan Liverpool.

"Kami benar-benar fokus untuk mendapatkan kembali kemenangan. Ia sangat penting kami memenangi perlawanan terakhir [menentang Newcastle United pada hari Rabu]," katanya kepada laman web rasmi kelab.

"Tidak selalu anda mendapat keputusan yang anda inginkan, tetapi anda perlu berjuang untuk itu. Anda perlu mempunyai konsistensi dalam persembahan anda, dan kami akan sampai ke sana.

“Kami bertambah baik dari segi perlawanan terakhir yang kami lalui, setiap perlawanan kami meningkatkan satu langkah.

"Pemain kembali daripada kecederaan, jadi itu sangat penting dan itu adalah sisi baik dari segala-galanya."

Liverpool akan mengalihkan perhatian mereka kepada Liga Juara-Juara (UEFA Champions League) apabila mereka bertandang ke Napoli pada hari Rabu, sebelum melayan kunjungan Wolves dalam perlawanan EPL seterusnya pada hari Sabtu.