Richarlison akan menjalani imbasan MRI untuk menentukan tahap kecederaan hamstring yang dialaminya pada Piala Dunia Qatar, dedah ketua jurulatih Tottenham, Antonio Conte.

Richarlison menjaringkan tiga gol dalam perjalanan Brazil ke pusingan lapan terakhir di Qatar -- termasuk dua gol dalam aksi pembukaan peringkat kumpulan menentang Serbia - selepas pulih daripada kecederaan betis menjelang Piala Dunia.

Bagaimanapun, penyerang Spurs itu terpaksa dikeluarkan kerana masalah hamstring dalam pertembungan suku akhir Brazil dengan Croatia, dengan Selecao tewas dalam penentuan sepakan penalti selepas seri 1-1.

Spurs meneruskan kempen Liga Perdana Inggeris mereka menentang Brentford Isnin hadapan, dan sementara Ben Davies dan Rodrigo Bentancur telah kembali dari Piala Dunia dalam keadaan baik, Conte berdepan penantian mengenai kecergasan Richarlison.

"Ben Davies tidak apa-apa dan mula bekerja dengan kami minggu lalu. Dia telah pulih," kata Conte di laman web kelab itu pada Selasa.

"Rodrigo telah mula bekerja. Saya fikir dia akan bermain dengan baik untuk perlawanan menentang Aston Villa [pada 1 Januari].

"Bagi Richy, esok dia akan menjalani MRI untuk mengetahui dengan baik kepentingan kecederaan itu. Selepas esok, kita akan melihat dengan baik masa yang dia perlukan untuk pulih."

Spurs telah menghabiskan sebahagian besar musim ini bergelut dengan masalah kecederaan kepada penyerang utama, tetapi pasukan Conte masih memasuki rehat Piala Dunia di tanggan keempat Liga Perdana Inggeris, tiga mata di belakang Manchester City di tangga kedua.